<$BlogRSDUrl$>

maandag, oktober 27, 2003

Ik doe dat dus niet expres hè, tactloze opmerkingen maken 

Op de balie in de bieb lag een foto van twee melkchocoladebruine peutertjes. "Familie van jou?", vroeg ik mijn Surinaamse collega, want dan doen biebjuffies soms, foto's van hun nageslacht meenemen, en haar zag ik er ook wel toe in staat. En zo kon ik meteen de leuke geïnteresseerde collega uithangen (die ik in werkelijkheid ook ben hoor! Heus!).
"Wat? Vind je ze op me lijken dan?", was haar wat verontwaardigd klinkende reactie. "Dat zijn Marokkaanse kindertjes, denk ik. Die foto heeft iemand in de bibliotheek verloren."
Oei. Hiermee had ik een grote fout gemaakt natuurlijk, want denken dat kindertjes vast wel Surinaams zijn omdat ze nu eenmaal bruin zijn kan natuurlijk niet. Ik heb de rest van de middag verscheidene malen steelse blikken op de foto geworpen om te zien of het nou echt zo stom van me was geweest om te denken dat het Surinaamse kindertjes waren, en vroeg me af of mijn collega nu héél erge dingen van me zou denken. Ik voelde me zooo'n oppervlakkige bitsj!
Twee dagen later kwam er een keisurinaams meisje dat zoiets als Charity of Liberty heette bij de balie. Ze riep: "Hee! Dat zijn mijn nichtjes, op die foto!"
Fjieuw.
Comments: Een reactie posten

This page is powered by Blogger. Isn't yours?